Det er ofte spørgsmålet i offentligheden. Men i virkeligheden vil de fleste mennesker gerne arbejde. De skal måske bare have lidt hjælp til at søge et job? Se hvordan du får 16% flere arbejdsløse til at jobsøge.

Den korte engelske BBC film fortæller, hvordan staten nudger de arbejdsløse til at søge arbejde. Der skal kun et lille puf til at motivere de jobsøgende. Med andre ord, hvis vi hjælper hinanden, så kommer der skub i sagerne.

Se filmen hos BBC

Vi nudger arbejdsløse til at løse projektopgaver

I Frederiksberg Kommune er der udført et forsøg, hvor man har taget 50 arbejdsløse akademikere og ansat dem i 180 dage. I den proces fik de arbejdsløse en ny titel som Udviklingskonsulenter. Sorø Reklame var med til at undervise de ambitiøse deltagere i salgsprocesser og hvordan man kan anvende nudging i forbindelse med kommunale arbejdsområder. Den kendte TV vært, foredragsholder og ordstyrer Clement Kjersgaard var også med. Læs om projektet her: www.50i180.dk

“Udviklingskonsulenterne har fået konkrete redskaber til at sikre, at de faktisk får løst de problemer, de står over for. Teorien om nudging vender virkeligheden på hovedet og inspirerer til at besøge brugerens verden inden forandringsmodeller og -koncepter udvikles. Netop derfor er salgsdelen ultra-vigtig. Fordi, hvor er det dog svært – ganske kort og præcist – at fortælle, hvordan vi egentlig vil skabe forandringer.”

Anne Metielda Gnanasegaram Lygh

Proces- og forandringsledelse i praksis , Frederiksberg Kommune

Løs problemer med nudging

Nudging er en måde at tænke og løse problemer på. Nudging kan ikke løse alle problemer. Men nudging kan løse problemer på en ny og spændende måde. Nudging kan begrænse, hvordan man kan løse problemer. Når du forsøger, at løse et problem fra et nyt perspektiv, får du en ny og spændende løsning. Derfor kan vi kun anbefale at forsøge at arbejde med nudging, som en del af et løsningsrum. Læs mere om nudging og om vores gratis foredrag og workshop på www.nudging.dk.

Som Anne Metielda fortæller, så er en af de største udfordringer salgsprocessen. Deltagerne var fulde af gode ideer. Men hvordan forklarer man f.eks. Vej og parkafdelingen, at nu skal de ikke bruge så meget salt om vinteren og hvordan overbeviser man dem om en forandringsproces, som har mange fordele men som også ændre arbejdsrutinerne for medarbejderne?
Vi lavede noge gode øvelser på gulv, hvor deltagerne skulle arbejde med argumentationsteknik og formålet med salg. Vi legede køber og sælger. Det var en fantastisk leg, hvor der blev øvet, tænkt og grinnet af processen.

En af de vigtige læresætninger var at forstå, hvad man skal sige tidligt i en salgsproces. Hvis det er første gang, du møder en kunde, skal du vurdere om vedkommende er inden for din målgruppe. Det lydder banalt for en trænet sælger, men det er det bestemt ikke for en akademikere, som for første gang skal ud og sælge projekter.
Den næste læresætning er, at man ikke skal forsøge at sælge hele koncept til kunden med det sammen. Her er det vigtigt at gå efter et møde, hvor man kan forklare, hvordan ser arbejdsprocessen ud nu og hvordan se fremtiden ud. Alle er interesseret i at høre om fremtiden. Kan man samtidigt love en hurtig tilbagebetaling tid eller et bedre liv for mennesker, så vil alle gerne høre om dit nye koncept.

Sorø Reklame underviser i projektsalg og salgskommunikation. Vi udvikler gerne et forløb for dine medarbejdere og din virksomhed.