Der skal en stor indsats til i salg og markedsføring for at blive set og hørt. Nogle gange skal der en ekstraordinær indsats for at der bliver lagt mærke til dig og for at folk ændre adfærd. Derfor kan det være en ide at tænke stort for at blive set. Det kan være en del af en nudging strategi. 

Tag dine kunder med på en rejse

Du har et produkt du gerne vil sælge eller du har et budskab som du vil af med – lige nu. Du har fuld fokus på dit salg. Men spørgsmålet er hvordan har kunderne det den dag du kommunikere med dem. De er måske slet ikke parat til at købe noget som helst. De har måske slet ikke lagt mærke til dig. Så må du begynde med begyndelsen og tage dine kunder med på en rejse:

 ”At man, når det i sandhed skal lykkes En at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der...” Søren Kierkegaard (5.maj 1813 – 11. nov 1855)

Opmærksomhed er en klog begyndelse

En klog på handelshøjskolen ville sige. Du skal begynde med opmærksomhedskommunikation og en kommunikationsekspert vil sige, at du skal begynde med en sætning som starter med ”hvorfor” – så skaber du opmærksomhed.

Hvorfor = ”Because you are worth it”
Hvorfor = ”I’m loving it”

For mange som interesserer sig for kommunikation er det vel næsten overflødigt at fortælle at det er et sloganet eller pay off for kosmetikfirmaet L’Oréal og burgerrestauranten McDonnal’s. Men du kan også skabe opmærksomhed ved at arbejde i et skævt format eller ved at tale stort.

Nudging igennem et skævt format

Hvis du skal have opmærksomhed hos en skolelærer kan du enten tale meget højt eller sige noget der er meget relevant. Men hvordan bliver du set? Vi har i forbindelse med en hygiejnekampagne på skolerne lavet en brochure der ligner indgangen til et toilet på skolen. Brochuren er foldet så man skal åbne døren for at se, hvad gemmer der sig inden bag ved toiletdøren. Kan vi pirre til nysgerrigheden, så har vi en chance for at få taletid hos skolelæreren. Brochuren blev lagt i klasseværelset på skolekateteret – så blev den læst. Det er nudging. At gøre noget synligt og gøre det nemt at tage en hensigtsmæssig beslutning. Den traditionelle løsning ville være være en publikation på skolens Intranet eller en A4 folder der blev lagt i dueslaget, sammen med alt det andet relevant kommunikation som læreren skal læse.

Toilet kampagne til skoler

Klassisk nudging

I forbindelse med konferencen Skoletoiletdagen, som afholdes hvert år, forsøger vi at skabe endnu mere opmærksomhed. Derfor har vi taget vores skæve brochure med og lavet den stor. 2 meter høj og meget lang. Samtidigt har vi taget vores IFÖ toilet med for at viser hvordan vi har sat vores RAM MIG skilt i toilettet. Det er istedet for at sætte en flue i toilettet som kan være ulækker for nogle. Men RAM MIG skiltet er klassisk nudging og det skaber opmærksomhed og pludselig kan vi få taletid og fortælle om vores hygiejnekampagner.

Er du opmærksom på, at vi arbejder med nudging?

Sorø Reklame hjælper med opmærksomhedsmarkedsføring, nudging og strategier til at blive set og hørt. Vi er altid parat til at tage et uforpligtende møde og tale om din forretning. Du kan læse mere om nudging her.

Skriv nu på goddag@soroereklame.dk og fortæl at vi skylder dig et møde. Eller ring på 60862011 – Vi glæder os til at tale med dig.